Veelgestelde vragen GroeNoord

Veelgestelde vragen GroeNoord

De rechtbank van Noord-Nederland heeft op 10 januari 2025 het faillissement uitgesproken van GroeNoord Ag&Turf B.V. (hierna: "GroeNoord"), met benoeming van mr. F.R. (Frank) Omta en mr S. (Sander) Vos tot curatoren.

Via deze pagina zullen wij u zoveel mogelijk op de hoogte houden van de ontwikkelingen in de faillissementen. Mocht u vragen hebben die hieronder niet (voldoende) beantwoord worden, dan willen wij u vragen ons te mailen op groenoord@yspeert.nl Indien u vragen heeft die echt niet via de mail beantwoord kunnen worden, kunt u ons telefonisch bereiken op 050-3144280.

Veelgestelde vragen

1. Wie zijn de curatoren?

Bij een faillissement benoemt de rechtbank een curator. De curator is verantwoordelijk voor de afwikkeling van het faillissement en behartigt daarbij de belangen van de schuldeisers. In het faillissement van GroeNoord zijn mr. F.R. Omta en mr. S. Vos aangesteld als curatoren. 

2. Zijn de GroeNoord-vestigingen open?

Ja, de GroeNoord-vestigingen blijven tot nader order open, omdat de curatoren de werkplaatsactiviteiten tijdelijk voortzetten. Tijdens deze periode onderzoeken zij de mogelijkheden voor een doorstart. Op dit moment is de verwachting dat een doorstart wordt gerealiseerd en GroeNoord ook in de toekomst open blijft. Binnen enkele weken hopen we hier meer duidelijkheid over te geven. Voor de actuele openingstijden kunt u terecht op https://www.groenoordbv.nl/.

3. Ik heb vóór het faillissement een machine besteld. Krijg ik mijn machine nog geleverd?

De verkochte machines kunnen op dit moment (nog) niet afgeleverd worden. De curatoren onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor een doorstart van de activiteiten van GroeNoord. Hiervoor hebben zij een verkoopproces opgezet, waarvoor zich al diverse gegadigden hebben gemeld. Afhankelijk van de uitkomst van dit proces wordt besloten of de openstaande bestellingen nog kunnen worden uitgeleverd. Zodra hierover meer bekend is, wordt u geïnformeerd. Het heeft geen zin om de curatoren hierover te bellen of te mailen.

4. Mijn machine(s) staat nog bij GroeNoord voor onderhoud of reparatie, kan ik deze ophalen?

Voor machines die eigendom zijn van klanten is een ophaalplan opgesteld. Indien u hierover nog niet bent gebeld door de vestigingsmanager van de betreffende GroeNoord-vestiging, kunt u zelf contact opnemen met de vestiging waar uw machine voor onderhoud of reparatie staat. De verdere coördinatie, inclusief het maken van een afhaalafspraak en de (financiële) afhandeling, verloopt via GroeNoord en vindt plaats in overleg met de curatoren. Kijk voor de actuele openingstijden op https://www.groenoordbv.nl/.

5. Mijn machine heeft storing, wat moet ik doen?

De storingsdienst van GroeNoord blijft bereikbaar voor spoedgevallen. Kijk voor de contactgegevens op https://www.groenoordbv.nl/. 

6. Kan ik bij GroeNoord onderdelen bestellen voor mijn machine?

Ja, het is mogelijk onderdelen te bestellen en af te halen bij één van de GroeNoord -vestigingen. De onderdelen dienen direct per PIN te worden voldaan op de vestiging. Bij (zeer) grote bedragen is het mogelijk de factuur vooraf via internetbankieren te betalen. Houd er rekening mee dat GroeNoord op dit moment slechts beperkt onderdelen kan bestellen. Voorraadonderdelen zijn echter snel leverbaar.

7. Ik heb een aanbetaling/vooruitbetaling gedaan. Kan ik deze terugkrijgen?

De curatoren laten momenteel alle gedane vooruitbetalingen in kaart brengen. U kunt zelf bij de curatoren aangeven dat u een vooruitbetaling heeft gedaan. Dit kan via het indieningsformulier op onze website of per e-mail naar groenoord@yspeert.nl 

Uw vordering op GroeNoord kunt u via https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/groenoord-agturf-b.v./ indienen door op de blauwe knop ‘Dien vordering in’ te klikken. Vervolgens kunt u het formulier invullen en verzenden.  

8. Ik ben leverancier van GroeNoord, hoe nu verder?

De curatoren inventariseren momenteel de posities van leveranciers en andere betrokkenen. Zodra hierover meer bekend is, zullen de curatoren dit zo spoedig mogelijk communiceren.  

Indien u een vordering op GroeNoord heeft, kunt u deze via https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/groenoord-agturf-b.v./ indienen door op de blauwe knop ‘Dien vordering in’ te klikken. Vervolgens kunt u het formulier invullen en verzenden.  
 
Wilt u een beroep doen op een eigendomsvoorbehoud? Zie dan vraag 9.  

9. Ik heb een eigendomsvoorbehoud/retentierecht/recht van reclame. Kan ik mijn goederen ophalen?

De rechtbank heeft bij de faillissementsuitspraak een afkoelingsperiode van twee maanden afgekondigd. De curatoren gebruiken deze periode om alle schulden en bezittingen te onderzoeken en te beoordelen of de activiteiten van GroeNoord kunnen worden voorgezet. 

Tijdens de afkoelingsperiode kan niemand  zijn goederen opeisen bij de curatoren. Wel kunt u alvast aantonen dat u een eigendomsvoorbehoud, retentierecht of recht van reclame heeft via https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/groenoord-agturf-b.v./. Vervolgens kunt u het formulier invullen en verzenden door op de blauwe knop ‘Dien vordering in’ te klikken. 

10. Moet ik openstaande facturen nog aan GroeNoord betalen?

Ja, door het faillissement van GroeNoord vervalt uw betalingsverplichting niet. 

11. Mijn machine moet gerepareerd worden, wat nu?

De werkplaatsen van GroeNoord zijn tot nader order open. Indien u een reparatie wilt inplannen, kunt u contact opnemen met de betreffende vestiging. Kijk voor de actuele openingstijden op https://www.groenoordbv.nl/.  
 
Ondertussen onderzoeken de curatoren of er mogelijkheden zijn voor een doorstart van de activiteiten van GroeNoord. Zodra hierover meer bekend is, zal dit zo spoedig mogelijk worden gecommuniceerd.  

De storingsdienst van GroeNoord blijft bereikbaar voor spoedgevallen. 

12. Hoe zit het met garanties?

Het faillissement van GroeNoord heeft gevolgen voor verstrekte garanties. Door het faillissement vervallen de garanties op verrichte en nog te verrichten werkzaamheden, tenzij een doorstartende partij besluit de garantieverplichtingen over te nemen. De curatoren onderzoeken momenteel de mogelijkheden voor een doorstart en de eventuele overname van garantieverplichtingen. Naar verwachting kunnen de curatoren hier binnen enkele weken duidelijkheid over geven. 

13. Ik wil GroeNoord doorstarten, wat moet ik nu doen?

De curatoren onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor een doorstart van de activiteiten van GroeNoord. Hiervoor zetten zij een verkoopproces op. De bezittingen en activiteiten worden in kaart gebracht, waarna de curatoren een partij zoeken die bereid is de activiteiten van GroeNoord over te nemen.  

Bent u een geïnteresseerde partij en heeft u de curatoren nog niet benaderd? Dan kunt u contact opnemen per e-mail via groenoord@yspeert.nl of telefonisch via +31 (0)50 207 16 70. De curatoren zullen u dan informeren over het verkoopproces. 

14. Hoe kan ik mijn vordering op GroeNoord indienen?

U kunt uw vordering op GroeNoord via https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/groenoord-agturf-b.v./ indienen door op de blauwe knop ‘Dien vordering in’ te klikken. Vervolgens kunt u het formulier invullen en verzenden. 

Voor een soepele verwerking van uw vordering dient u de onderliggende bewijsstukken, waaruit uw vordering blijkt (bijvoorbeeld de factuur en het betaalbewijs), bij uw vordering te voegen. 

15. Wat gebeurt er nadat ik mijn vordering heb ingediend?

Alle ingediende vorderingen worden door de curatoren verwerkt en beoordeeld. In een latere fase van het faillissement van GroeNoord zullen de curatoren de crediteuren die hun vordering hebben ingediend informeren of (een deel van) de vordering kan worden uitbetaald. 

De curatoren kunnen uw vordering niet (direct) uitbetalen, dus het is belangrijk dat u zich hiervan bewust bent. Dit komt doordat zij wettelijk verplicht zijn eerst alle schuldeisers te inventariseren en te registreren. Pas daarna kan, onder bepaalde omstandigheden, op basis van de wettelijke rangregeling mogelijk tot (gedeeltelijke) uitbetaling worden overgegaan.  

Een (deel)uitbetaling vindt alleen plaats indien er voldoende middelen beschikbaar zijn en een schuldeiser op grond van de rangregeling recht heeft op betaling. Daarbij is het van belang om te weten dat de wettelijke rangregeling bepaalde schuldeisers, zoals de Belastingdienst en het UWV, voorrang geeft. Dit betekent dat in veel faillissementen concurrente schuldeisers helemaal geen uitbetaling ontvangen. 

Of dit ook in het faillissement van GroeNoord het geval zal zijn, kan vermoedelijk pas over enkele maanden worden vastgesteld. Het heeft geen zin om de curatoren hierover te bellen of te mailen. 

16. Ik heb mijn vordering al per post of per e-mail aan (één van) de curatoren verzonden, moet ik mijn vordering nog indienen?

Nee, wij hebben uw vordering ontvangen en zullen deze in behandeling nemen.

17. Hoe word ik geïnformeerd over de voortgang van het faillissement?

De curatoren houden alle betrokkenen op de hoogte via het openbare faillissementsverslag, dat in beginsel eens per drie maanden wordt opgesteld en op https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/groenoord-agturf-b.v./ wordt gepubliceerd.

18. Andere vragen?

Is uw vraag niet beantwoord? Neem dan contact op met de klantenservice van GroeNoord of met (het kantoor van) de curator via groenoord@yspeert.nl of via +31 (0)50 207 16 70.