Onze uitzendbureau advocaat kan u adviseren en ondersteunen
Responsible AI

Uitzendbureau advocaat

Als uitzendbureau of detacheringsbureau helpt u graag andere bedrijven te helpen met het vinden van geschikte werknemers. Het bijzondere is dat u als uitzendbureau of detacheringsbureau hierbij altijd de werkgever blijft terwijl uw werknemers onder leiding en toezicht van iemand anders komen te werken. Vanwege deze bijzondere situatie gelden er speciale regels voor de uitzendbranche op het gebied van arbeidsrecht. Wij begrijpen dat dit voor u soms complex kan zijn. Onze uitzendbureau advocaat helpt u hierbij dan ook graag. 

Track record

Bijstand aan een uitzendonderneming die eigenrisicodrager is in een bezwaarprocedure tegen toerekening van een Ziektewet-uitkering door het UWV.

Advisering van een uitzonderonderneming over de verschillende (bijzonder) verlofregelingen uit de toepasselijke CAO.

Advisering van een uitzendonderneming over de toepasselijkheid van de ketenregeling bij overname van de uitzendkracht door de inlener.

Actualisering van uitzendovereenkomsten conform wijzigingen in de CAO en wet- en regelgeving.

Advisering en begeleiding bij het opstellen van diverse overeenkomsten in verband met nieuwe samenwerkingen met inlener(s).

Advisering van een detacheerder over het belemmeringsverbod uit de Waadi en de (on)mogelijkheden om een uitgeleende arbeidskracht aan een concurrentie- en relatiebeding te houden.

Begeleiding van een detacheerder bij de beëindiging van een arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden.

Waarom een uitzendbureau advocaat?

Als uitzendbureau advocaat werken wij al jarenlang voor verschillende uitzendbureaus en detacheringsbureaus. Wij hebben hierdoor ruime ervaring en veel kennis van de speciale regels die gelden voor de uitzendbranche. Ook zijn wij altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de uitzendbranche.  Onze uitzendbureau advocaat is zich er bovendien goed van bewust dat de arbeidsrelatie met een uitzendkracht of gedetacheerde anders is dan die van een gewone werknemer. Dit vraagt dan ook vaak om een andere aanpak.

Door de gespecialiseerde kennis van onze uitzendbureau advocaat kunnen wij u altijd snel helpen. Hierdoor kunt u zich weer focussen op de dingen waar u goed in bent. 

Waar kan een uitzendbureau advocaat u mee helpen?

Onze uitzendbureau advocaat kan u bijvoorbeeld adviseren en ondersteunen bij:

  • het ontslag (op staande voet) van een werknemer;
  • de beëindiging van de arbeidsovereenkomst van een werknemer in goed overleg (“met wederzijds goedvinden”) en het opstellen van een vaststellingsovereenkomst;
  • het maken van waterdichte uitzendovereenkomsten, inleenovereenkomsten, algemene voorwaarden, een persooneelshandboek, gedragscodes of andere documenten en reglementen;
  • vragen over bepalingen in de ABU Cao of NBBU Cao;
  • de verplichtingen die voor een uitzendbureau of detacheringsbureau gelden op grond van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI);
  • welke regels en verplichtingen er gelden bij het uitzenden of detacheren van buitenlandse werknemers in Nederland of het uitzenden of detacheren van Nederlandse werknemers naar het buitenland.

Waar kunnen wij u nog meer bij helpen?

Naast kennis op het gebied van arbeidsrecht, hebben wij ook alle juridische kennis in huis op andere vlakken waarmee u te maken kan krijgen als uitzendbureau of detacheringsbureau. Huurt u bijvoorbeeld uw bedrijfsruimte en heeft u een geschil met uw verhuurder? Of doet u mee aan een aanbesteding en heeft u hier vragen over? Of heeft u als ondernemer andere juridische vraagstukken waar u tegenaan loopt. Neem in dat geval contact op met één van onze arbeidsrecht specialisten. Zij helpen u hier graag mee verder!

Veelgestelde vragen

1. Wat is het verschil tussen uitzenden en detacheren?

Juridisch gezien zit er weinig verschil tussen uitzenden en detacheren. In beide gevallen is er sprake van het ter beschikking stellen van arbeidskrachten door een uitlener (uitzendbureau of detacheerder) aan een inlener (opdrachtgever). Het gaat dus om een driehoeksrelatie waarbij de detacheerder of het uitzendbureau formeel werkgever is, maar de werknemer werkt feitelijk onder leiding en toezicht van de opdrachtgever.

2. Welke cao geldt voor mijn uitzendkrachten?

In de uitzendbranche zijn twee grote brancheorganisaties actief, met ieder hun eigen cao: de ABU-cao of de NBBU-cao. De cao's zijn op elkaar afgestemd en bevatten vrijwel dezelfde bepalingen. De bepalingen in de cao's hebben betrekking op onder meer de fasensystematiek en arbeidsvoorwaarden van uitzendkrachten.

3. Wat is de inlenersbeloning?

Een uitzendkracht heeft vanaf de eerste werkdag bij een inlener recht op de inlenersbeloning. De inlenersbeloning is een regeling in de cao's voor uitzendkrachten die ervoor zorgt dat uitzendkrachten hetzelfde loon ontvangen als vaste medewerkers die werkzaam zijn in dezelfde of een vergelijkbare functie van het bedrijf waar de uitzendkrachten werken. 

4. Waaruit bestaat de inlenersbeloning?

De inlenersbeloning is samengesteld uit de hieronder genoemde elementen:

  • Functiegroep en de bijbehorende hoogte van het loon
  • De van toepassing zijnde arbeidsduurverkorting
  • Periodieken
  • Initiële loonsverhogingen
  • Kostenvergoedingen
  • Toeslagen voor werken in onregelmatigheid en/of onder(fysiek) belastende omstandigheden
  • Vergoeding van reisuren en/of reistijd
  • Eenmalige uitkeringen
  • Thuiswerkvergoeding
  • Vaste eindejaarsuitkering
5. Hoe werkt de fasensystematiek in de uitzendbranche?

In de fasensystematiek (A/1-2, B/3, C/4) bouwt een uitzendkracht meer rechten op naarmate hij langer werkt. Iedere fase heeft specifieke kenmerken. In deze blog gaan wij uitgebreid in op deze systematiek.

6. Hoe lang en hoeveel loon moet ik aan de uitzendkracht doorbetalen tijdens ziekte?

Zolang de uitzendovereenkomst voortduurt, heeft de uitzendkracht bij ziekte recht op doorbetaling van zijn loon. De hoogte hiervan is bepaald in de cao's en bedraagt op dit moment 90% van het loon tijdens de eerste 52 weken van ziekte en 80% van het loon tijdens de volgende 52 weken van ziekte. 

7. Wat zijn wachtdagen bij ziekte?

Wachtdagen zijn dagen waarover geen loon hoeft te worden betaald. Bij ziekte van een uitzendkracht mag op grond van de cao's één wachtdag worden toegepast. Een uitzendkracht die ziek is, krijgt dan dus vanaf de tweede ziektedag loon doorbetaald.

8. Wat is een uitzendbeding?

Een uitzendbeding is een bepaling in de uitzendovereenkomst tussen de uitzendkracht en het uitzendbureau die ervoor zorgt dat deze overeenkomst eindigt als de inlener de terbeschikkingstelling eindigt. Met andere woorden: einde opdracht betekent einde uitzendovereenkomst. Een uitzendbeding mag alleen worden opgenomen in een fase A/1-2 uitzendovereenkomst. 

9. Hoe kan een uitzendovereenkomst met uitzendbeding worden beëindigd?

De uitzendovereenkomst met uitzendbeding eindigt van rechtswege (automatisch) zodra de overeengekomen einddatum is bereikt of aan het einde van fase A/1-2. De uitzendovereenkomst met uitzendbeding eindigt ook op verzoek van de inlener of wanneer de uitzendkracht de bedongen arbeid niet langer wil verrichten. Dit geldt niet wanneer de uitzendkracht arbeidsongeschikt is.

10. Hoe kan een uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding worden beëindigd?

De uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding (fase B/3 en fase C/4) kan alleen (tussentijds) worden beëindigd met wederzijds goedvinden of op basis van de wettelijke ontslaggronden en met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn.  

11. Mag ik een concurrentie- of relatiebeding opnemen in een detacheringsovereenkomst?

De wet bepaalt dat je een werknemer niet mag belemmeren om na afloop van de detachering in dienst te treden bij de opdrachtgever (het 'belemmeringsverbod'). Wél mag je met de opdrachtgever overeenkomen dat hier een redelijke vergoeding tegenover staat. Lees over dit onderwerp in deze blog

12. Welk loon moet ik de gedetacheerde werknemer betalen?

De gedetacheerde werknemer heeft recht op ten minste dezelfde arbeidsvoorwaarden die gelden voor werknemers die werkzaam zijn in gelijke of gelijkwaardige functies bij de opdrachtgever. Het loon moet dus ten minste hetzelfde zijn als het loon van zijn 'collega's' die in dienst zijn bij de opdrachtgever.

13. Ben ik verplicht mijn onderneming als detacheerder in te schrijven?

Ja. Bedrijven die personeel uitlenen, moeten zich verplicht als zodanig registreren bij de Kamer van Koophandel. Dit volgt uit de Waadi.