- 19-02-2025
- 00:00
- timer 3 minuten
Op 1 april 2024 is de nieuwe incassowet in werking getreden, genaamd de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki). Tot op heden was er geen specifieke wetgeving voor de incassobranche. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft eerder geconstateerd dat er misstanden zijn binnen deze branche, zoals verkeerd berekende incassokosten (doorgaans te hoog) en bureaus die er vooral voor zichzelf zitten in plaats van voor het belang van hun opdrachtgever. Deze wet heeft als doel om de kwaliteit van incassodiensten te verbeteren en consumenten te beschermen tegen oneerlijke en agressieve incassopraktijken. Er zal worden toegezien op naleving van deze wet en bij overtreding van de Wet kwaliteit incassodienstverlening zal er worden gehandhaafd.
Op wie is de Wet kwaliteit incassodienstverlening van toepassing?
De Wet kwaliteit incassodienstverlening is op uw onderneming van toepassing als uw organisatie buitengerechtelijke incassowerkzaamheden uitvoert én schulden int namens derden (of nadat een vordering aan uw onderneming is overgedragen) bij (natuurlijke) personen die woonachtig zijn in Nederland. Dit is een ruim begrip en omvat alle handelingen die plaatsvinden voordat de debiteur wordt gedagvaard. Onder incasseren vallen de volgende activiteiten: facturatie, herinneringen en aanmaningen sturen, communicatie met debiteuren en betalingen verwerken.
Ondernemers die deze werkzaamheden verrichten worden ‘incassodienstverleners’ genoemd. Bovenstaande betekent dit dat de Wet kwaliteit incassodienstverlening niet alleen van toepassing is op de klassieke incassodienstverleners zoals incassobureaus, advocaten en deurwaarders, maar ook op administratiekantoren die facturen en herinneringen namens hun klanten versturen. Zelfs bedrijven die deze diensten naast andere activiteiten aanbieden, vallen hieronder. Dit betekent dat Wet kwaliteit incassodienstverlening óók van toepassing is op bijvoorbeeld vastgoed- en VvE-beheerders als zij aanmaningen sturen naar particulieren of zelf gelden innen bij particulieren. Het is echter belangrijk op te merken dat de wet niet van toepassing is op schuldeisers die hun schulden innen via een interne incassoafdeling, noch op invorderingen door de overheid.
Welke eisen stelt de Wet kwaliteit incassodienstverlening?
Binnen een jaar na 1 april 2024, dus uiterlijk vóór 1 april 2025, moeten incassodienstverleners zich registreren in het Register Incassodienstverlening bij Justis. Dit register is openbaar en gratis te raadplegen. De registratieplicht vloeit voort uit de Wet kwaliteit incassodienstverlening. Voor nieuwe incassodienstverleners geldt een directe registratieplicht. Zonder registratie mogen ze vanaf 1 april 2025 geen buitengerechtelijke incassowerkzaamheden meer uitvoeren. Een registratie heeft een geldigheidsduur van een jaar en moet dus jaarlijks worden herhaald. De wet geldt ook voor advocaten en deurwaarders, maar voor hen geldt geen registratieplicht en is het toezicht anders vormgegeven.
Incassodienstverleners kunnen zich alleen inschrijven als ze aan bepaalde eisen van kwaliteit en betrouwbaarheid voldoen. De Wet kwaliteit incassodienstverlening stelt meerdere kwaliteitseisen op het gebied van vakbekwaamheid, omgang met schuldeisers en schuldenaren, klachtbehandeling en informatievoorziening. Vanaf 1 april 2024 moeten zij bovendien in het bezit zijn van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Een van de wetsartikelen bepaalt dat de incassokosten maximaal €140 euro per zes maanden mogen bedragen als de maandelijkse vordering of het termijnbedrag lager is dan €266,67. Doordat de dienstverleners zich moeten houden aan dezelfde kwaliteitseisen ontstaat een gelijkwaardig speelveld. Ook moet dit de kwaliteit van de dienstverlening ten goede komen en daarmee tot minder misstanden leiden.
Toezicht en handhaving onder
De Inspectie Justitie en Veiligheid is verantwoordelijk voor het toezicht op incassodienstverleners onder de Wet kwaliteit incassodienstverlening en controleert of deze dienstverleners zich aan de opgestelde regels houden. De kosten voor het toezicht worden gedragen door de ondernemers die zijn ingeschreven in het Incassoregister. Deze kosten bestaan uit eenmalige inschrijfkosten en daarnaast uit jaarlijks terugkerende kosten voor toezicht en handhaving van de Wet kwaliteit incassodienstverlening. Wanneer de regels van deze wet worden overtreden kan de Inspectie JenV een waarschuwing geven, zij kan er echter ook voor kiezen om een last onder dwangsom of om een geldboete opleggen. Bovendien kan een incassodienstverlener worden geschorst en kan er uitschrijving uit het Incassoregister plaatsvinden. In dat laatste geval is moet de incassodienstverlening geheel gestaakt worden. Het is daarom zaak dat u zich goed bewust bent van wat er onder deze wet van u verwacht wordt.
Heeft u vragen naar aanleiding van deze blog? Neem dan contact op met Jan-Gerrit Meijerink.