Klokkenluidersregeling
Het hebben en houden van een veilige werkomgeving is in de afgelopen jaren een steeds belangrijker thema geworden. De wetgeving is hierop ingespeeld door het verplichtstellen van een klokkenluidersregeling.
Sinds 17 december 2023 is het voor werkgevers met meer dan 50 werknemers verplicht om een klokkenluidersregeling te hebben. Een klokkenluidersregeling is bedoeld voor het intern melden van een (vermoeden van) een misstand. Van een misstand is alleen sprake als het maatschappelijk belang in het geding is door:
- een schending of een gevaar voor schending van een wettelijk voorschrift of interne regels van een werkgever, dan wel;
- een gevaar voor de volksgezondheid, voor de veiligheid van personen, voor de aantasting van het milieu of voor het goed functioneren van de openbare dienst of een onderneming als gevolg van een onbehoorlijke wijze van handelen of nalaten.
Wat dient er in de klokkenluidersregeling te staan?
In een klokkenluidersregeling dient te worden uitgelegd wanneer er sprake is van een misstand, hoe een medewerker (intern) een melding kan doen van een misstand en bij wie een medewerker een melding kan doen van een misstand. In de interne meldregeling dient dan ook onder andere het volgende te worden opgenomen:
- de definitie van een vermoeden van een misstand;
- hoe een medewerker een melding van een vermoeden van een misstand kan doen, bijvoorbeeld, per e-mail, per brief, via een persoonlijk gesprek of de telefoon;
- bij wie (onafhankelijke klachtenfunctionaris) een medewerker een vermoeden van misstand kan doen;
- de wijze van ontvangst van de melding aan de melder en hoe de melding zal worden opgevolgd;
- de garantie dat de identiteit van de melder vertrouwelijk wordt behandeld;
- de bescherming van de melder tegen benadeling als gevolg van de melding;
- hoe de bevindingen worden gerapporteerd en teruggekoppeld aan de melder.
Wat kunnen wij voor u betekenen bij een klokkenluidersregeling?
Onze advocaat arbeidsrecht kan u helpen en ondersteunen bij:
- het opstellen van een klokkenluidersregeling die voldoet aan de wettelijke vereisten en helder en duidelijk is opgeschreven, zodat er voor alle betrokkenen op voorhand duidelijkheid bestaat hoe met een melding wordt omgegaan en vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid is gewaarborgd;
- het in overeenstemming brengen van de klokkenluidersregeling met andere relevante wet- en regelgeving, zoals arbeidsrecht, privacywetgeving, en eventuele sector-specifieke voorschriften;
- hoe u om moet gaan met een melding van een vermoeden van een misstand en de juiste afhandeling van een melding op grond van de klokkenluidersregeling;
- het waarborgen van de vertrouwelijkheid van meldingen en het beschermen van de identiteit van een melder;
- wanneer een melder onder het benadelingsverbod valt;
- het geven van voorlichting en trainingen over de interne klokkenluidersregeling.
Vragen?
Heeft u vragen over dit onderwerp? Neem vrijblijvend contact op met onze advocaat arbeidsrecht.