Advocaat Energie | Yspeert advocaten
Responsible AI

Energie

Het Noorden is dé energie regio van Nederland en speelt een koploperrol in de energietransitie.
De energiesector bevindt zich bij uitstek op het raakvlak van het publiek- en privaatrecht en vereist vaak een multidisciplinaire benadering. Onze specialisten op het gebied van M&A en het ondernemingsrecht werken in een geïntegreerd sectorteam samen met onze specialisten op het gebied van het bestuurs-, milieu- en omgevingsrecht om overheden (netwerk- en nuts)bedrijven, industriële marktpartijen, grootverbruikers, ontwikkelaars, ondernemers en investeerders van advies te voorzien bij hun uitdagingen, kansen en investeringen in de (duurzame) energiesector.

Track record

Begeleiding van een ontwikkelaar bij het opstellen van overeenkomsten en notariële akten inzake opstalrechten voor een windparkuitbreiding.

Advisering over de vergunningplicht voor (grootschalige) energieopslagsystemen.

Advisering van grondeigenaren over de contractuele inpassing van een windmolenpark.

Advisering over de juridische mogelijkheden tot aanvullende geluidsnormering bij windturbines, in het licht van energieprestatie-eisen en Unierechtelijke toetsing van omgevingsvergunningen.

Advisering van een luchtvaartonderneming over de ruimtelijke en bestuursrechtelijke gevolgen van een windpark voor veilige helikopteroperaties.

Advisering van een VvE over het sluiten van een raamleveringsovereenkomst met een warmteleverancier.

Duurzame energieprojecten en innovatieve technologie

Omdat projecten en transacties binnen de duurzame energiesector vaak complexe structuren hebben, vragen deze diepgaande ervaring en kennis van de sector. Een essentieel onderdeel voor het slagen van een project of transactie is de ruimtelijke inpassing. Onze specialisten kennen de laatste stand van zaken op het gebied van (op handen zijnde) regelgeving zoals de Omgevingswet, de Mijnbouwwet, de Wet Collectieve Warmtevoorziening (ook wel Warmtewet 2.0) en de Gaswet en de Elektriciteitswet (alsmede de toekomstige Energiewet), en zijn goed bekend met overheden en andere relevante marktspelers in het Noorden.

Wij adviseren over een breed scala van onderwerpen in verband met de ontwikkeling van duurzame energie projecten. Denk bijvoorbeeld aan de structurering, ontwikkeling, bouw- en/ of aankoop en/of ruimtelijke inpassing van projecten op het gebied van:

  • On- en offshore windenergie
  • Zonne-energie, bijv. zonneparken en agrivoltaïsche en grootschalige zon-op-dak systemen
  • Energieopslag, bijv. middels (centrale of decentrale) batterijopslag
  • (Groene) waterstof en andere duurzame brandstoffen, zoals biogas en biodiesel
  • Warmtenetten, op basis van geothermie, ATES of andere duurzame technologieën
  • Het opzetten van (regionale of gemeentelijke) warmtebedrijven
  • Elektrische laadvoorzieningen

Strategisch juridisch advies gedurende het hele traject

Wij begeleiden en adviseren cliënten tijdens elke fase van een energieproject, waaronder bij voorbeeld ten aanzien van de volgende onderwerpen: 

  • Het structureren en opstellen van consortium / joint-venture overeenkomsten tussen samenwerkende partijen in de energiesector en het adviseren van partijen in de verschillende fasen van een project (bijv. de ontwerp- en ontwikkelingsfase, de bouwfase en de operationele fase)
  • Het adviseren omtrent fusie- en overnametrajecten in de energiesector en het signaleren van sectorspecifieke dealelementen
  • Het bijstaan van overheden of marktpartijen bij vergunningverleningstrajecten ten behoeve van te realiseren wind- of zonneparken of andere projecten
  • Het adviseren omtrent de realisatie van warmtenetten en het opzetten van warmtebedrijven
  • De beslechting van geschillen tussen leveranciers en consumenten van energie alsmede ten aanzien van aansluitings- en netcongestie problematiek
  • De juridische structurering van innovatieve energieoplossingen en het verlenen van strategisch advies over de benadering van de relevante overheidsorganen en andere relevante marktpartijen

Energie: een sector in beweging

De energietransitie ontwikkelt zich in razendsnel tempo. Veranderende wet- en regelgeving, technologische innovaties (bv. energieopslag en cable pooling) en maatschappelijke en politieke doelstellingen maken dit een complex juridisch speelveld. Onze specialisten zijn op de hoogte van de recente ontwikkelingen en verschaffen duidelijkheid waar nodig zodat uw project een succes kan worden. Dit doen we natuurlijk op onze eigen pragmatische en no-nonsense manier.  

Yspeert advocaten: uw juridische partner op het gebied van energie

Door onze kennis van de regio Noord-Nederland en de energiesector, gecombineerd met  onze multidisciplinaire en geïntegreerde benadering, zijn wij een deskundige sparringpartner op het gebied van energie voor alle partijen in de keten. Wij denken mee, schakelen snel en bieden  uw project daarbij de toegevoegde waarde die u van ons mag verwachten.

Energie is niet alleen een sector, maar een verbindend thema dat alle partijen aan tafel brengt: overheid, ontwikkelaars én gebruikers. Yspeert begrijpt de dynamiek binnen het energierecht en helpt u verder.

Veelgestelde vragen

1. Welke juridische mogelijkheden heeft u bij netcongestie of geweigerde aansluitcapaciteit?

Bij netcongestie kan de netbeheerder (tijdelijk) geen transport- of aansluitcapaciteit toewijzen, wat projecten aanzienlijk kan vertragen of stilleggen. U kunt bezwaar maken tegen dergelijke besluiten of, indien nodig, beroep instellen bij de ACM of de bestuursrechter. Daarnaast zijn er vaak alternatieve oplossingen mogelijk, zoals groepstransportovereenkomsten, cable pooling of het realiseren van een eigen energiehub. Wij adviseren en begeleiden organisaties bij het beoordelen van de juridische grondslag van de weigering, het onderhandelen met de netbeheerder en het contractueel borgen van oplossingen om risico’s te beperken en de continuïteit van projecten te waarborgen.

2. Welke stappen kunt u nemen om vertraging in het vergunningtraject van uw energieproject te voorkomen?

Wij begeleiden het volledige vergunningstraject, van de voorbereiding en aanvraag tot eventuele juridische procedures. Daarbij combineren we diepgaande kennis van de Omgevingswet, Energiewet 2025, Mijnbouwwet en andere relevante regelgeving. Door vroegtijdige afstemming met het bevoegd gezag, zorgvuldige participatie met belanghebbenden en strategisch contractmanagement, beperken we het risico op vertraging, extra kosten en juridische knelpunten. Daarnaast adviseren we over alternatieve routes en optimaliseren we de vergunningsstrategie om projecten tijdig en compliant te realiseren.

3. Waar moet u juridisch op letten bij het opstellen van PPA’s en samenwerkingscontracten in de energiemarkt?

Power Purchase Agreements (PPA’s) en samenwerkingscontracten in de energiemarkt vragen om zorgvuldige structurering. Heldere afspraken over volume, prijsmodellen, garanties van oorsprong, aansprakelijkheid, leveringszekerheid en flexibiliteit zijn essentieel. Daarnaast moeten contracten anticiperen op marktschommelingen, netcongestie, subsidiewijzigingen en de impact van nieuwe wetgeving, zoals de Energiewet 2025. Wij zorgen voor contracten die risico’s beperken, financierbaarheid verbeteren en rendement maximaliseren, met oog voor compliance, veranderende regelgeving en strategische belangen.

4. Hoe beïnvloeden de Energiewet 2025 en de Wcw uw energieprojecten en bedrijfsvoering?

De Energiewet 2025 vervangt de huidige Elektriciteitswet en Gaswet en introduceert één wettelijk kader voor elektriciteit, gas en waterstof. De wet legt nieuwe verplichtingen op rondom nettoegang, leveringszekerheid, flexibiliteitsdiensten en de rol van energiegemeenschappen. Voor coöperaties ontstaan kansen om lokaal energie op te wekken en te verhandelen, maar ook verplichtingen rond transparantie, governance en aansprakelijkheid. De Wet collectieve warmtevoorziening (Wcw) richt zich op de regulering van warmtenetten en verplicht warmteleveranciers tot vergunningen, transparante tarieven en bescherming van eindgebruikers. Gemeenten krijgen meer regie over de aanleg van warmtenetten en kunnen gebieden aanwijzen met een aansluitplicht. Voor organisaties en coöperaties betekent dit dat een goede juridische beoordeling nodig is om de juiste structuur te kiezen, concessies veilig te stellen en de risico’s op het gebied van contractuele aansprakelijkheid en consumentenrecht te beperken.

5. Hoe zorgt u voor een soepel en tijdig vergunningtraject onder de Omgevingswet?

De Omgevingswet introduceert één integrale vergunningprocedure waarin milieuaspecten, participatie, ruimtelijke inpassing en belangenafweging samenkomen. Dit maakt het vergunningtraject complexer en vraagt om een zorgvuldige voorbereiding. Wij begeleiden energieprojecten bij het opstellen van een juridisch sluitende aanvraag, participatieplannen en strategisch risicomanagement. Door tijdige afstemming met het bevoegd gezag en betrokken stakeholders helpen wij vertragingen, aanvullende informatieverzoeken en afwijzingen te voorkomen.

6. Hoe zorgt u voor een succesvolle en juridisch sterke SDE++‑subsidieaanvraag?

Bij een SDE++-aanvraag adviseren wij over de optimale projectstructuur, zoals SPV’s of joint ventures, beoordelen fiscale en contractuele aspecten en zorgen dat alle onderbouwingen voldoen aan de wettelijke en procedurele vereisten. Daarnaast monitoren wij subsidierisico’s, houden rekening met samenloop met andere regelingen en coördineren waar nodig de afstemming met de RVO. Bij een afwijzing stellen wij een sterke juridische onderbouwing op voor bezwaar of herziening, waarmee wij de kans op succesvolle toekenning aanzienlijk vergroten.

7. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten bij fusies en overnames in de energiesector?

Fusies en overnames in de energiesector vragen om een specialistische juridische due diligence. Dit omvat onder meer vergunningen, transportrechten, subsidietrajecten (zoals SDE++), contracten met netbeheerders en ESG-verplichtingen. De Energiewet 2025 introduceert extra meldingsplichten bij de ACM voor bepaalde transacties, naast het bestaande concentratietoezicht onder de Mededingingswet. Onjuiste beoordeling kan leiden tot opschortingsvoorwaarden, verlies van subsidieposities, vertragingen en aanzienlijke claims.