advocaat zorg | Yspeert advocaten
Responsible AI

Advocaat zorg

De zorgsector is een samenstel van diverse rechtsgebieden en altijd onderhevig aan veranderingen voor zowel zorgaanbieders, instellingen en zorgprofessionals. Het gezondheidsrecht is daarmee een van de meest dynamische rechtsgebieden. Een advocaat zorg adviseert over een breed scala aan zaken die betrekking hebben op de gezondheidszorg. Het heeft betrekking op de rechten van patiënten, de kwaliteit van de zorg, (medische) aansprakelijkheid, samenwerkingen en financiering van de zorg. Een gezondheidsrecht advocaat adviseert u en staat u bij op deskundige wijze.

Waar kunt u mee te maken krijgen?

Als zorgverlener, zorginstelling of patiënt loopt u geregeld aan tegen veranderingen in de gezondheidszorg. Dikwijls hebben die juridische consequenties, die niet eenvoudig zijn te overzien. Als zorgprofessional kunt u te maken krijgen met een tuchtklacht. Dat is vaak ingrijpend en dan is het goed om u deskundig te laten bijstaan. Ook kan het gebeuren dat u verwikkeld raakt in maatschapsconflict. Onze advocaten hebben veel ervaring in de zorg en weten welke belangen er dan kunnen spelen. Een zorginstelling kan geconfronteerd worden met verscherpt toezicht of een conflict met het zorgkantoor, in dat geval weet een advocaat zorg welke stappen u dient te zetten, rekening houdend met alle stakeholders. Wellicht bent u als zorgonderneming nieuwsgierig naar de mogelijkheden om te gaan samenwerken met andere zorgaanbieders of –instellingen maar weet u niet waar u moet beginnen of wat uw mogelijkheden zijn en hoe dat contractueel allemaal vastlegt. Met al deze vraagstukken kan een advocaat gezondheidsrecht u helpen. De aanpak van een advocaat zorg houdt rekening met de gevoelige en bijzondere taak die u hebt als zorgverlener. Daar waar het zakelijker kan, zullen wij u daarin graag een stap verder helpen.

In welke gevallen moet u bij een advocaat zorg zijn?

Voor uiteenlopende vraagstukken kunt u bij één van onze experts terecht. Wij adviseren u proactief over processen en bevoegdheden binnen uw organisatie en kunnen van grote toegevoegde waarde zijn daar waar het gaat om de benadering van een juridisch probleem vanuit zakelijk opzicht.

Track record

Juridische ondersteuning van een arts tijdens een onderzoek van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.

Advisering van een zorgverlener over tuchtrechtelijke voorwaarden en herregistratie.

Begeleiding van een zorginstelling bij beëindiging van een zorgovereenkomst wegens grensoverschrijdend gedrag.

Advisering van een zorgverlener over informatieverzoeken van een zorgverzekeraar.

Advisering van een zorginstelling over koppelbedingen in huurovereenkomsten.

Bijstand aan een arts in een tuchtprocedure bij het Regionaal en Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.

Advisering van een zorginstelling in een aansprakelijkheidskwestie met nabestaanden.

Advisering van een zorgverlenerspraktijk over samenwerkingsovereenkomsten en auteursrechten.

Onze advocaten zorg kunnen u adviseren over:

  • arbeidsrechtelijke kwesties;
  • medische aansprakelijkheid;
  • kwesties ten aanzien van vastgoed en bouwrecht;
  • een maatschapsconflict;
  • governance, medezeggenschap en juridische structuren;
  • medische tuchtzaken;
  • geschillen met zorgkantoren;
  • geschillen met ondernemings- en/of cliëntenraden;
  • het sluiten van zorgovereenkomsten;
  • privacykwestie met betrekking tot de AVG en NEN-normeringen;
  • aanbestedingskwesties;
  • het scheiden van wonen en zorg.

Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen met een advocaat zorg.

Veelgestelde vragen

1. Hoe moet ik omgaan met een verzoek tot inzage in een medisch dossier?

Een patiënt heeft recht op inzage in het volledige medisch dossier. Dit verzoek moet binnen vier weken worden ingewilligd, tenzij er uitzonderingsgronden zijn. Denk bijvoorbeeld aan bescherming van derden of medische geheimhouding. Zorg altijd voor een zorgvuldige beoordeling en goede vastlegging.

2. Welke stappen moeten worden doorlopen bij het eenzijdig beëindigen van een zorgovereenkomst?

Eenzijdige beëindiging mag alleen bij zwaarwegende redenen en na zorgvuldige afweging. De cliënt moet schriftelijk worden geïnformeerd en voldoende gelegenheid krijgen om vervangende zorg te regelen. In sommige gevallen is melding aan de IGJ verplicht. Juridische toetsing is raadzaam om fouten te voorkomen.

3. Wanneer moet een zorgverlener informatie verwijderen uit een medisch dossier?

Informatie moet worden verwijderd als die onjuist, overbodig of in strijd met de wet is. De patiënt kan hier zelf om verzoeken, maar dit mag alleen worden geweigerd bij zwaarwegende redenen. De bewaartermijn van medische dossiers is in principe 20 jaar. Elke verwijdering vereist een zorgvuldige afweging.

4. Wat is de omvang van het beroepsgeheim van zorgverleners?

Zorgverleners mogen zonder toestemming geen informatie delen over een patiënt. Alleen in uitzonderlijke situaties, zoals wettelijke meldplichten of een conflict van plichten, mag hiervan worden afgeweken. Het beroepsgeheim blijft ook na overlijden gelden. Schending kan leiden tot tuchtrechtelijke of civielrechtelijke gevolgen.

5. Wat te doen bij medische tuchtklachten?

Neem een tuchtklacht altijd serieus en schakel direct juridische bijstand in. Verzamel relevante documenten en geef een feitelijke reactie binnen de gestelde termijn. Een goede voorbereiding, snelle en zorgvuldige communicatie kunnen escalatie voorkomen.

6. Wat zijn de rechten van nabestaanden of familie bij inzage in het medisch dossier?

Inzage na overlijden is alleen toegestaan als de patiënt daar toestemming voor gaf of als er sprake is van een zwaarwegend belang. Het beroepsgeheim blijft in principe van kracht. Nabestaanden moeten hun verzoek goed motiveren. Zonder wettelijke grond mag geen inzage worden verleend.

7. Wat is het verschil tussen wettelijk vertegenwoordiger en eerste contactpersoon in de zorg?

Een wettelijk vertegenwoordiger is vaak door de rechtbank benoemd als mentor of curator en mag onder andere namens de patiënt beslissingen nemen over behandeling. Een eerste contactpersoon is “slechts” een aanspreekpunt en heeft geen juridische bevoegdheden. Veel misverstanden ontstaan door verwarring tussen beide rollen. Zorg voor heldere vastlegging in het dossier.

Uw eerste aanspreekpunten: