Veelgestelde vragen groenoord agturf bv | Yspeert
Responsible AI

Veelgestelde vragen GroeNoord

De rechtbank van Noord-Nederland heeft op 10 februari 2025 het faillissement uitgesproken van GroeNoord Ag&Turf B.V. (hierna: "GroeNoord"), met benoeming van mr. F.R. (Frank) Omta en mr H.C. (Hillie) Lunter tot curatoren.

Via deze pagina zullen wij u zoveel mogelijk op de hoogte houden van de ontwikkelingen in de faillissementen. Mocht u vragen hebben die hieronder niet (voldoende) beantwoord worden, dan willen wij u vragen ons te mailen op groenoord@yspeert.nl Indien u vragen heeft die echt niet via de mail beantwoord kunnen worden, kunt u ons telefonisch bereiken op 050-3144280

Klik op onderstaande knop om de door ons gepubliceerde persberichten over het faillissement van GroeNoord te bekijken.

Veelgestelde vragen

1. Wie zijn de curatoren?

Bij een faillissement benoemt de rechtbank een curator. De curator is verantwoordelijk voor de afwikkeling van het faillissement en behartigt daarbij de belangen van de schuldeisers. In het faillissement van GroeNoord zijn mr. F.R. Omta en mr. H.C. Lunter aangesteld als curatoren. 

2. Zijn de GroeNoord-vestigingen open?

Nee, de GroeNoord-vestigingen zijn gesloten.

3. Ik heb vóór het faillissement een machine of trekker gekocht, maar deze is nooit geleverd. Nu zie ik het betreffende object op de veiling staan. Hoe kan dat, en wat betekent dit voor mijn positie?

Wij begrijpen dat het als confronterend kan worden ervaren om een machine of trekker die u vóór het faillissement van GroeNoord heeft gekocht, maar nimmer geleverd heeft gekregen, aan te treffen in de veilingcatalogus van Troostwijk.

Nu een algehele doorstart van de onderneming niet tot de mogelijkheden bleek te behoren, worden per vestiging van GroeNoord afzonderlijke veilingen georganiseerd. De huidige koers is dat deze veilingen plaatsvinden op basis van gunning. Dit betekent dat een object pas definitief aan een koper wordt toegewezen nadat de curatoren daartoe, na beoordeling van de juridische context, hebben besloten.

Voor zover u in de afgelopen periode reeds aanspraak heeft gemaakt op een dergelijk object en u dit object op dit moment aangeboden ziet in de veilingcatalogus van Troostwijk, streven wij ernaar u in de komende weken uitsluitsel te geven over uw juridische positie. Voor alle duidelijkheid: het enkele feit dat een object in de veilingcatalogus wordt vermeld, wijzigt dus niets aan uw juridische positie. Voor zover uw verzoek het betreffende object te ontvangen kan worden gehonoreerd, zal het derhalve niet op de veiling worden gegund. Wanneer we uw verzoek helaas op juridische gronden moeten afwijzen, zal alsnog gunning plaatsvinden.

4. Ik heb een (gedeeltelijke) aanbetaling gedaan en/of een eigen machine ingeruild. Wat nu?

U heeft al een koopovereenkomst gesloten met GroeNoord, maar u heeft het object niet geleverd gekregen. Mogelijk heeft u de koopprijs (deels) betaald of een eigen machine ter inruil aangeboden en al ingeleverd bij GroeNoord. De curatoren kunnen en mogen de gekochte machine niet (alsnog) aan u leveren.

Tegelijkertijd kunnen de curatoren de aankoopsom niet aan u terugstorten, omdat dit geld er niet meer is. Het bedrag dat u aan GroeNoord heeft betaald als (gedeeltelijke) aankoopsom voor de machine, zullen de curatoren plaatsen op de lijst van concurrente schuldeisers. U ontvangt hiervan afzonderlijk een bevestiging van één van onze collega’s.

Hetzelfde geldt voor machines die ter inruil aan GroeNoord zijn afgegeven. Hierbij is de eigendom van de inruilmachine op GroeNoord overgegaan. Hierdoor kunnen de curatoren een inruilmachine niet aan u terugleveren.

De curatoren realiseren zich dat dit een vervelende financiële situatie voor u kan opleveren. Helaas kunnen de curatoren in deze gevallen géén bijzondere compensatie bieden. De beperkt beschikbare middelen zal de curator volgens de wettelijke rangregeling over alle schuldeisers moeten verdelen bij de afwikkeling van het faillissement. Ook uw (concurrente) vordering wordt in deze wettelijke rangregeling betrokken. 

Het staat derden uiteraard vrij compensatie te bieden voor eventueel als gevolg van het faillissement door u geleden verlies. De curatoren kunnen vanwege hun door de wet opgedragen taak echter geen uitzonderingen maken of afwijkende afspraken daarover maken. Berichtgeving in de media die mogelijk op iets anders duidt, is om deze reden niet correct. 

5. Mijn machine(s) staat nog bij GroeNoord voor onderhoud of reparatie, kan ik deze ophalen?

Indien u nog een machine ter reparatie bij een GroeNoord-vestiging heeft staan, kunt u ons mailen via groenoord@yspeert.nl. Graag ontvangen we in dat geval een specificatie van de betreffende machine, de locatie waar deze zich bevindt, en (voor zover van toepassing) een bewijs van uw betaling voor onderhoud of reparatie.

6. Ik ben leverancier van GroeNoord, hoe nu verder?

De curatoren inventariseren momenteel de posities van leveranciers en andere betrokkenen. Zodra hierover meer bekend is, zullen de curatoren dit zo spoedig mogelijk communiceren.  

Indien u een vordering op GroeNoord heeft, kunt u deze via https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/groenoord-agturf-b.v./ indienen door op de blauwe knop ‘Dien vordering in’ te klikken. Vervolgens kunt u het formulier invullen en verzenden. Wilt u een beroep doen op een eigendomsvoorbehoud? Zie dan punt 6.  

7. Ik heb een eigendomsvoorbehoud/retentierecht/recht van reclame. Kan ik mijn goederen ophalen?

Voor zover u een beroep heeft gedaan op eigendomsvoorbehoud/retentierecht/recht van reclame, dient dit beroep juridisch te worden beoordeeld aan de hand van door u aangeleverde c.q. aan te leveren stukken. Na beoordeling daarvan zult u zo spoedig mogelijk ons standpunt ten aanzien van dit voorbehoud of recht van ons vernemen.

Voor zover u een beroep heeft gedaan op eigendomsvoorbehoud en u heeft het betreffende object in de veilingcatalogus van Troostwijk aangetroffen, dan verwijzen we u naar punt 3.  

8. Moet ik openstaande facturen nog aan GroeNoord betalen?

Ja, door het faillissement van GroeNoord vervalt uw betalingsverplichting niet. 

9. Mijn machine moet gerepareerd worden, wat nu?

De werkplaatsen van GroeNoord zijn tot nader order gesloten, zodat op dit moment geen reparaties kunnen worden uitgevoerd. De curatoren onderzoeken nu de mogelijkheden van een doorstart per vestiging. 

10. Hoe zit het met garanties?

Het faillissement van GroeNoord heeft gevolgen voor verstrekte garanties. Door het faillissement vervallen de garanties op verrichte en nog te verrichten werkzaamheden, tenzij een doorstartende partij besluit de garantieverplichtingen over te nemen. De curatoren onderzoeken momenteel de mogelijkheden voor een doorstart en de eventuele overname van garantieverplichtingen. 

11. Ik wil GroeNoord doorstarten, wat moet ik nu doen?

De curatoren onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor een doorstart per vestiging. Hiervoor zetten zij een verkoopproces op. De bezittingen en activiteiten worden in kaart gebracht, waarna de curatoren een partij zoeken die bereid is de activiteiten van GroeNoord over te nemen.  

Bent u een geïnteresseerde partij en heeft u de curatoren nog niet benaderd? Dan kunt u contact opnemen per e-mail via groenoord@yspeert.nl of telefonisch via +31 (0)50 207 16 70. De curatoren zullen u dan informeren over het verkoopproces. 

12. Hoe kan ik mijn vordering op GroeNoord indienen?

U kunt uw vordering op GroeNoord via https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/groenoord-agturf-b.v./ indienen door op de blauwe knop ‘Dien vordering in’ te klikken. Vervolgens kunt u het formulier invullen en verzenden. 

Voor een soepele verwerking van uw vordering dient u de onderliggende bewijsstukken, waaruit uw vordering blijkt (bijvoorbeeld de factuur en het betaalbewijs), bij uw vordering te voegen. 

13. Wat gebeurt er nadat ik mijn vordering heb ingediend?

Alle ingediende vorderingen worden door de curatoren verwerkt en beoordeeld. In een latere fase van het faillissement van GroeNoord zullen de curatoren de crediteuren die hun vordering hebben ingediend informeren of (een deel van) de vordering kan worden uitbetaald. 

De curatoren kunnen uw vordering niet (direct) uitbetalen, dus het is belangrijk dat u zich hiervan bewust bent. Dit komt doordat zij wettelijk verplicht zijn eerst alle schuldeisers te inventariseren en te registreren. Pas daarna kan, onder bepaalde omstandigheden, op basis van de wettelijke rangregeling mogelijk tot (gedeeltelijke) uitbetaling worden overgegaan.  

Een (deel)uitbetaling vindt alleen plaats indien er voldoende middelen beschikbaar zijn en een schuldeiser op grond van de rangregeling recht heeft op betaling. Daarbij is het van belang om te weten dat de wettelijke rangregeling bepaalde schuldeisers, zoals de Belastingdienst en het UWV, voorrang geeft. Dit betekent dat in veel faillissementen concurrente schuldeisers helemaal geen uitbetaling ontvangen. 

Of dit ook in het faillissement van GroeNoord het geval zal zijn, kan vermoedelijk pas over enkele maanden worden vastgesteld. Het heeft geen zin om de curatoren hierover te bellen of te mailen. 

14. Ik heb mijn vordering al per post of per e-mail aan (één van) de curatoren verzonden, moet ik mijn vordering nog indienen?

Nee, wij hebben uw vordering ontvangen en zullen deze in behandeling nemen. U wordt van de plaatsing op de crediteurenlijst in kennis gesteld.

15. Hoe word ik geïnformeerd over de voortgang van het faillissement?

De curatoren houden alle betrokkenen op de hoogte via het openbare faillissementsverslag, dat in beginsel eens per drie maanden wordt opgesteld en op https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/groenoord-agturf-b.v./ wordt gepubliceerd.

16. Andere vragen?

Is uw vraag niet beantwoord? Neem dan contact op met de klantenservice van GroeNoord of met (het kantoor van) de curator via groenoord@yspeert.nl of via +31 (0)50 207 16 70.