Veelgestelde vragen faillissement amslod | Yspeert advocaten
Responsible AI

Veelgestelde vragen Amslod

De rechtbank Noord-Nederland heeft op 24 december 2024 de surseances van betaling van 23 december 2024 omgezet naar faillissementen. Daarbij is mr. R. Klarus benoemd tot curator in de faillissementen van AHC B.V. en Dutch E-Mobility Group B.V. gevestigd aan de Blankenstein 270 te Meppel (hierna: “Amslod”).

Via deze pagina zullen wij u zoveel mogelijk op de hoogte houden van de ontwikkelingen in de faillissementen. Mocht u vragen hebben die hieronder niet (voldoende) beantwoord worden, dan willen wij u vragen ons te mailen op amslod@yspeert.nl. Indien u vragen heeft die echt niet via de mail beantwoord kunnen worden, kunt u ons telefonisch bereiken op 0591-260212.

Veelgestelde vragen van klanten

Bestellingen/reparaties/Verzekering

1. Amslod maakt geen doorstart na faillissement.

Amslod zal geen doorstart maken. Alle bezittingen van Amslod, inclusief de voorraad fietsen, worden geveild. De veiling wordt georganiseerd door Troostwijk Veilingen. Voor meer informatie of vragen over deze veiling, verwijzen wij u door naar Troostwijk Veilingen via https://www.troostwijkauctions.com/auctions.

2. Ik heb een fiets besteld. Krijg ik mijn fiets nog geleverd?

Amslod maakt geen doorstart na faillissement. Dit betekent dat de curator niet overgaat tot uitlevering van reeds gekochte en betaalde fietsen. In plaats daarvan kunt u uw vordering als concurrent schuldeiser indienen bij de curator via https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/amslod-dutch-e-mobility-group-b.v./ door te klikken op de blauwe knop ‘Dien vordering in’.  

3. Ik heb een aanbetaling/vooruitbetaling gedaan. Kan ik deze terugkrijgen?

Amslod maakt geen doorstart na faillissement. Heeft u vooruit betaald, maar het betreffende product nog niet ontvangen, dan kunt u uw vordering als concurrent schuldeiser indienen bij de curator via https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/amslod-dutch-e-mobility-group-b.v./ door te klikken op de blauwe knop ‘Dien vordering in’ 

Zoals gezegd, zal de curator niet meer overgaan tot uitlevering van gekochte en reeds betaalde product. Of de u de reeds betaalde aankoopprijs geheel, dan wel gedeeltelijk, retour ontvangt, is afhankelijk van de hoeveelheid geld waarover de curator kan beschikken. Wij vragen uw begrip voor deze situatie en verzoeken u af te zien van individuele navraag over de status van uw bestelling, nu hierop geen uitzondering kan worden gemaakt. 

4. Mijn fiets staat bij Amslod voor onderhoud of reparatie, kan ik deze ophalen?

De curator heeft geïnventariseerd welke fietsen ter reparatie of onderhoud bij Amslod zijn achtergelaten. De betrokken klanten zijn hierover geïnformeerd en er zijn meerdere ophaaldagen georganiseerd. Indien uw fiets zich nog bij Amslod bevindt voor reparatie of onderhoud en u heeft géén bericht van de curator ontvangen, dan kunt u dit melden door een e-mail te sturen naar amslod@yspeert.nl. Houd er rekening mee dat uw fiets mogelijk niet gerepareerd is bij het ophalen. Eventuele garantie- of reparatieaanspraken kunnen als concurrente vordering bij de curator worden ingediend. Aangezien deze vorderingen pas in de laatste rang worden voldaan, is de kans op vergoeding beperkt 

5. Ik heb een service- of onderhoudsafspraak gepland staan. Wat moet ik nu doen?

Amslod maakt geen doorstart na faillissement, wat betekent dat de bedrijfsactiviteiten definitief zijn beëindigd. Alle geplande service- en onderhoudsafspraken zijn daarom blijvend geannuleerd. 

6. Mijn fiets moet gerepareerd worden, wat nu?

Amslod maakt geen doorstart na faillissement, wat betekent dat de bedrijfsactiviteiten van Amslod definitief zijn beëindigd. Hierdoor is het niet langer mogelijk om uw fiets ter reparatie bij Amslod aan te bieden. 

7. Wat gebeurt er met mijn garantie?

Amslod maakt geen doorstart na faillissement. Dit betekent dat de activiteiten van Amslod niet worden voortgezet. Door het faillissement komt uw recht op garantie te vervallen. Indien u extra garantie heeft gekocht bij de aanschaf van uw fiets kunt u hiervoor een concurrente vordering bij de curator indienen. Dit kan via het indieningsformulier op onze website via https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/amslod-dutch-e-mobility-group-b.v./  door te klikken op de blauwe knop ‘Dien vordering in’. 

8. Ik zou graag nog een onderdeel of fiets willen kopen, is dit mogelijk?

 Amslod maakt geen doorstart na faillissement. De bezittingen van Amslod wordt geveild door Troostwijk veilingen. U kunt onderdelen en fietsen kopen bij Troostwijk via deze link: https://www.troostwijkauctions.com/auctions.

9. De voorvork van mijn fiets zou worden vervangen i.v.m. de terugroepactie, wordt dit nog uitgevoerd?

Amslod maakt geen doorstart na faillissement, wat betekent dat de bedrijfsactiviteiten definitief zijn beëindigd. Hierdoor is het niet langer mogelijk om uw fiets ter reparatie bij Amslod aan te bieden. 

De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheid om de voorvorken over te dragen aan een partij die deze alsnog kan vervangen. Mocht hierover een regeling tot stand komen, dan zal de curator u hierover informeren. 

10. Ik heb mijn fiets via Amslod bij Kingpolis verzekerd. Blijf ik verzekerd?

Amslod geeft zelf aan dat uw fiets rechtstreeks is verzekerd via Kingpolis. Ook de betaling van uw verzekering verloopt via Kingpolis. Uw fiets blijft volgens Amslod dus verzekerd. Indien u aanvullende vragen heeft betreffende uw verzekering kunt u contact opnemen met Kingpolis. 

11. Ik maak gebruik van de Amslod-app. Blijven de functies werken?

Amslod geeft zelf aan dat zij hiervoor werken met Tracefy en dat de functies van de app blijven bestaan. U kunt dus gebruik blijven maken van de Amslod-app.  

12. Kan ik mijn bestelling annuleren? Wat gebeurt er dan?

Als u uw bestelling annuleert, maar al een vooruitbetaling heeft gedaan, bekijk dan het antwoord op vraag en antwoord 3. 

Vorderingen

13. Hoe kan ik mijn vordering bij de curator indienen?
  1. U kunt uw vordering op Amslod via https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/amslod-dutch-e-mobility-group-b.v./ indienen door te klikken op de blauwe knop ‘Dien vordering in’. Vervolgens kunt u het formulier invullen en indienen.
  2. Voor een soepele verwerking van uw vordering dient u de onderliggende bewijsstukken waaruit uw vordering blijkt (bijvoorbeeld de factuur en betaalbewijs), bij uw vordering te voegen.
14. Wat gebeurt er nadat ik mijn vordering heb ingediend?
  1. Alle ingediende vorderingen worden door de curator verwerkt en beoordeeld. In een latere fase van het faillissement van Amslod zal de curator de crediteuren die hun vordering hebben ingediend, informeren of (een gedeelte van) de ingediende vordering kan worden betaald.
  2. Op voorhand is van belang voor u om u te realiseren dat de curator uw vordering niet (direct) kan uitbetalen. De reden is dat de curator wettelijke regels moet volgen om eerst alle schuldeisers te inventariseren en te registeren om zo onder bepaalde omstandigheden aan iedere schuldeiser op grond van de wettelijke rangregeling over te gaan tot uitbetaling van (een deel van) de geregistreerde vordering.
  3. Er vindt alleen een (deel)uitbetaling plaats indien er voldoende gelden bij de curator zijn binnengekomen en een schuldeiser op grond van de rangregeling recht heeft op een (deel)betaling. Daarbij is van belang voor u om te weten dat de wettelijke rangregeling bepaalde schuldeisers (zoals de Belastingdienst en het UWV) voorrang geeft. Gevolg van deze wettelijke rangregeling is dat in veel faillissementen concurrente schuldeisers in zijn geheel geen uitbetaling krijgen.
  4. Of dit in het geval van Amslod aan de orde is, daarover kan vermoedelijk pas over enkele maanden meer informatie gegeven worden. Het heeft geen zin om de curator hierover te bellen of te mailen.
15. Ik heb mijn vordering al per post of e-mail aan de curator verzonden, moet ik mijn vordering nog indienen?

Nee, uw vordering is dan ontvangen en zal in behandeling worden genomen.

16. Hoe word ik geïnformeerd over de voortgang in het faillissement?

De curator informeert een ieder via het openbare faillissementsverslag dat in beginsel iedere drie maanden zal worden uitgebracht en worden gepubliceerd op https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/amslod-dutch-e-mobility-group-b.v./

Delen